بسم الله الرحمن الرحیم-

حضرت آقا برقراری حکومت دینی در اسلام در زمان نبود معصوم خود مورد اختلاف علماست در این باره شما را ارجا میدهم به نظریات سیاسی مرحوم آخوند خراسانی صاحب کفایه(اگر در عالمیتش شک نداشته باشید)حال بر فرض پذیرفتن نظریه برقراری حکومت دینی ما نظریات متعددی در فقه در مورد برقراری حکومت دینی داریم که ولایت فقیه یکی از آنهاست بر فرض پذیرفتن ولایت فقیه این نظریه به سه بخش امریه-حسبیه و مطلقه تقسیم میگردد تا اینجا من هرچه گفتم از معلومات و بدیهیات است.حضرت آقا شما در این نوشتار گه گاه دست به سفسطه زده اید و  ولایت را با ولایت فقیه گره زده اید تفاوت ولایت با ولایت فقیه(چه برسد به ولایت مطلقه فقیه)از زمین است تا به آسمان .برایم جالب بود برای اثبات یک نظریه اختلافی دست به استدلالی اختلافی زده اید در مورد کار آمد بودن این نظریه استناد به نظر بیگانگان آمریکا واروپا کرده ایددر صورتی که اگر کارآمد بود که داد مراجع به آسمان بلند نمیشد(حضرات آیات وحید- موسوی اردبیلی- دستغیب- صانعی- شبیری- محمد صادق شیرازی- سیستانی و ...) شاید آنها تا کنون علیه ولایت فقیه سخن نگفته باشند اما یقینن به نحوه اداره کشور معترضند.در ضمن شما اجازه عرض اندام به دیگر نظریات فقهی بدهید تا کار آمدی یا عدم کار آمدی آنان نیز مشخص گردد .چرا یک مبحث اختلافی را مسلم فرض میکنید تا برای آن توجیه بیاورید؟

در مورد مباحث قانونی نیز بسیار سخن هست اما متاسفانه شرایط و وقت آن موجود نیست.منتظر ارسال پاسخ  شما هستم.

      واسلام علی من اتبع و الهدی-انا عبد حقیر  علی روحانی جواب:باسلام و تشکروتبریک میلاد حضرت زینب س /1:هیچگاه حکومت دینی تعطیل بردار نمی تو اند باشد.مگر موانعی موجود باشد که تحقق آنزا عملا غیز ممکن نماید. چه در زمان معصوم ع و چه در زمان غیبت.2:در باب ولایت داشتن فرد فقیه صاحب کفایه الاصول مرحوم آخوند ر.ض خود و حتی همه فقهای شیعه و سنی /دقت کنید :شیعه و سنی /هیچ اختلافی و مخالفتی نیست.3:در باب شیوه حکومت بر مسلمانان اختلاف نظر وجود دارد این حرف مقبول است . ولی حتی اگر فرد غیر مجتهد عادل هم حاکم می شد به نحوی باید از نظر مشروعیت از فقیه عادل زمان خود ماذون باشد.همچون زمان شاه طهماسب صفوی که امور ماذون از محقق ثانی /شیخ کرکی /بزرگ صورت می گرفت.و در سراسر کشور ایران شاه اعلام نمود حکم از آن شیخ کرکی است.زمان شاه اسماعیل صفوی هم ماذون به اذن علمائ وقت همچون علامه مجلسی و شیخ بهائی علیه الرحمه و میرداماد ر.ض بود.4:ضمنا ولایت فقیه به سه بحش تقسیم نمی شود بلکه 2 نظریه وجود دارد:1:ولایت مقیده فقیه 2:ولایت مطلقه فقیه 5:امور سه گانه 1:امور حسبیه 2:امور افتائیه3:امور قضائیه مناصب ولی فقیه از نظر قائلان به نظریه ولایت مقیده فقیه هستند.مثل شیخ اعظم حاج شیخ مرتضی انصاری صاحب رسائل و مکاسب.6:ضمنا در باب ولایت  فرد معصوم ع و ولایت فرد فقیه عادل جامع الشرایط باید بگویم کل ولایت از آن معصوم است با این فرق که فقیه ماذون از معصوم ع است یا مستقیم از ناحیه مقدسه و مصداقا و مشخصا همچون نواب اربعه یا ماذون غیر مستقیم بلکه مفهوما می باشد . بهر صورت ولایت فقیه استمرار ولایت معصوم ع است.7:در باره کارآمدی ولایت فقیه اعتراض نموده اید البته جهت اطلاع شما این مورد از مواردی است که دشمنان اسلام با شما موافقت تام دارند .اما اسم بعض از علما و فقها را برده اید همگی قائل به اصل ولایت فقیه هستند ./لااقل مفهوما /در باره اعتراض به نحوه اداره اگر کسی نقد یا اعتراضی دارد دلیل بر رد اصل ولایت فقیه نمی باشد. من هم به خیلی از امور اعتراض و نقد دارم .حتی خود شخص آیت الله خامنه ای حفظ الله هم اعتراض دارند. آیا این دلیل شد؟برای مطالعه بیشتر کتاب البیع حضرت امام خمینی ر.ض و ولایت فقیه و حکومت اسلامی وی را کتاب ولایت فقیه مرحوم حاج مصطفی خمینی ر.ض را مطالعه فر مائید .عزت زیاد .از دعای خیر فراموش نفرمائید.اقل الطلاب :اسماعیل گندمکار