«مراسم بزرگداشت "لويی ماسينيون"، اسلامشناس و ايرانشناس بزرگ فرانسوی، دیروز درتالار امیر المومنین مرکز دايرةالمعارف بزرگ اسلامی (مرکز همایش های ایرانی و اسلامی)برگزار شد
این مراسم با سخنرانی آقایان کاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی - سفیر فرانسه - پرفسورشارل هانری دوفوشهكور استاد ادبيات فارسی دانشگاه سوربون و مترجم ديوان حافظ به زبان فرانسه - احسان نراقی- غلام رضا اعوانی و بهمن نامور مطلق و حضور آقایان سيد مصطفي محقق داماد، محمد گلبن، معصومي همداني، آزيتا همپارتيان، علي دهباشي، اصغر محمدخاني، محمدجواد حجتي كرماني ، سید صادق سجادی، کیانوش کیانی هفت لنگ و جمعي از علاقهمندان به لويي ماسينيون برگزار شد.
در ابتداي اين نشست، سيدكاظم موسوي بجنوردي، درباره اين بزرگداشت گفت: بيگمان پاسداشت كوششهاي دانشمنداني در شرق و غرب كه لابهلاي غبار زمان غوطه ميخوردند و اجزاي ناپيداي تاريخ ما را مييابند و به هم ميپيوندند وظيفه همه ماست. حقيقت آن است كه ما در مطالعات ايراني و اسلامي، خودمان را بايد مديون دانشمنداني بدانيم كه در تحقيقات ايران و اسلامشناسانه خود شيوههاي نو در پيش گرفتهاند و ديدگاههاي تازه گشودند. متون ناپيدا و فراموش شده را يافتند و به شيوه استادانه منتشر كردند.
ماسينيون دانشمندي نامور بود كه در واقع بنيانگذار مطالعات تصوف ايراني و اسلامي است. تحقيقات او هنوز جزو معتبرترين تحقيقات اسلامشناسي است. كتاب «سلمان پاك» او روايتي جذاب است. آثار ماسينيون متفكرانه و مفيدند. او سي و پنج سال رياست كرسي جامعهشناسي اسلامي را در كلژدوفرانس بر عهده داشت.
وی همچنين در ادامه اظهاركرد: ياد كردن از افرادی همچون ماسينيون برای محققان جوان مفيد خواهد بود زيرا او همواره جانب بیطرفی را در تحقيقات لحاظ میكرد
همچنين پروفسور شارل هانري دو فوشه كور، اصل برجستگي آثار لويي ماسينيون را مبتني بر استواري ساخت و همبستگي عناصر دانست و تصريح كرد: در اينباره نكاتي چند به چشم ميخورد. ماسينيون در زمينهي كشفيات مانند دانشمندان نامدار به خاستگاه دامنهي پژوهش خود علاقه زيادي داشت؛ يعني مبداء تصوف.
لويي ماسينيون در شاهكارش - «قتل حلاج؛ شهيد عرفان اسلام» - تاريخ مبداء تصوف را در دست داده است و ميتوان گفت ماسينيون با اين اثر بيهمتا، شالودهيِ كليه تحقيقات را در تاريخ تصوف ريخت.
دو فوشه كور ديگر دليل استواري اثر لويي ماسينيون را دقت وي در انتخاب حد و مرز دامنهي پژوهشش ذكر كرد و گفت: برخلاف پيشينيان، خود او فكر كرد و نشان داد كه اسلوب تحقيقي و تحقيق دربارهي نفوذ اديان غير از اسلام، در پژوهش مبداء تصوف بيمورد است.
او با بيان اين مطلب كه به نظر ماسينيون، تازگي واژگان خاص تصوف پديدهاي چشمگير است، اذعان كرد: ماسينيون معتقد بود اصل اين واژگان، جز قرآن كريم، چيز ديگري نيست؛ قرآن كريم سرچشمهي اصلي واژگان تصوف است و آن واژگان حامل معنويتي جديدند.
او همچنين با اشاره به كتاب «مبادي واژهنامهي خاص عرفان اسلامي» يادآور شد: آثار ماسينيون در تاريخنويسي عبرتي مهم است، و راهي جديد را ترسيم كرده است.
در پايان اين مراسم، بهمن نامور مطلق، معاون رئيس فرهنگستان هنر، گفت: پس از گذشت چند دهه از درگذشت ماسينون ميتوان او را از جانبهاي مختلف نقد كرد. من سعي ميكنم او را از ديدگاه بينامتني و بنياشخصيتي بررسي كنم.
وي افزود: در ميان شاگردان ماسينيون به علي شريعتي اشارهاي نشد و من ميخواهم بگويم كه شريعتي يكي از شاگردان اين اسلامشناس بزرگ بود. ارتباط ماسينون، كربن و ايران نيز يك ارتباط متقابل بوده است. متنهاي ماسينيون به چهار دسته تقسيم ميشوند: همانندي، پيوستگي، گسستگي و وارونگي.
لويی ماسينيون يكی از اسلامشناسان بزرگ معاصر است كه در دوران اخير «منصور حلاج» و «سلمان» را برای ما معرفی كرد. وی در اواخر عمر تحقيقات نيمهتمامی را درباره شخصيت عظيم «فاطمه الزهرا» انجام میداد و دكتر شريعتی در نگارش اثر ارزشمند «فاطمه، فاطمه است» از تحقيقات ماسينيون بسيار تاثير گرفته بود و خود نيز در ميان آثارش بارها براين نكته تاكيد كرده است.
«اين همايش از سوی دايرهالمعارف بزرگ اسلامی و انجمن دوستی ايران و فرانسه ومجله بخارا با همكاری موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران و انجمن ايران شناسی فرانسه برگزارشد.»
در زیر عکسهای از این مراسم آمده است











منبع: دایره المعارف بزرگ اسلامی