X
تبلیغات
آیت الله دکتراسماعیل گندمکار - اخبار همایش ها و سمینارهای علمی

آیت الله دکتراسماعیل گندمکار

فلسفی / عرفانی / تاریخی /اجتماعی/کلامی/تفسیری/فقهی /اصولی/قرآنی/ایرانشناسی

 

روز یکشنبه 31/3/88  برابر با 21 ژوئن 2009 میلادی و 28 جمادی الثانی 1430 قمری در سالن کارالیفسکی شهر مسکو دهمین دوره مسابقات بین المللی قرائت و حفظ قرآن کریم روسیه برگزار گردید.

در این دوره که با حضور روایل عین الدین رئیس شورای مفتیان روسیه و مفتی بخش اروپایی روسیه سفرای کشورهای اسلامی ، رایزنان فرهنگی کشورهای اسلامی و اقشار مختلف مردم مسلمان روسیه برگزار گردید، 13 قاری و 12 حافظ از کشورهای فدراسیون روسیه، جمهوری اسلامی ایران، مصر، بلغارستان، الجزایر، عراق، قزاقستان، قرقیزستان، موریتانی، مراکش، عمان، فلسطین، ترکیه، تاجیکستان، عربستان سعودی، اندونزی، چین، نروژ، رومانی و آفریقای جنوبی و با حضور داورانی از پنج کشور جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، مالزی، ترکیه و روسیه به رقابت پرداختند که در نهایت در بخش تلاوت قاریان کشورهای ترکیه، الجزایر و مالزی و در بخش حفظ، حافظان کشورهای تاجیکستان، مغرب و موریتانی رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.

لازم بذکر است جناب آقای دکتر ستوده نیا به عنوان داور و آقای سروش محمدی به عنوان قاری از جمهوری اسلامی ایران در این دوره از مسابقات شرکت داشتند.

سازمان دهندگان این دوره از مسابقات عبارت بودند از شورای مفتیان روسیه، سازمان کنفرانس اسلامی، وزارت امورخارجه روسیه و کشورهای جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، عمان و کویت .

+ نوشته شده در  جمعه 1388/04/05ساعت 15:39  توسط منشی گروه اینترنتی استاد گندمکار  | 

 

 

نشست فرهنگی بررسی نتایج سفر

50 نفر از استادان دانشگاههای اسپانیا به ایران برگزار شد

                                   

     در راستای راهبرد فرهنگی سازمان مبنی بر گسترش وتعمیق روابط ومناسبات فرهنگی بویژه توسعه ارتباطات با شخصیتها ،نهادها ومراکز فرهنگی وعلمی ، رایزنی فرهنگی از چندی پیش اقدامات وبرنامه ریزی هائی برای ترغیب شماری از استادان دانشگاههای اسپانیا برای سفر به ایران انجام داد که سرانجام به دیدار بیش از پنجاه تن از استادان وچهرهای برجسته علمی  اسپانیا به ایران انجامید . این سفر که در نوع خود رویدادی کم سابقه بود ، از تاریخ چهارم تا چهاردهم آوریل 2009 برابر با پانزدهم تا بیست و پنجم فروردین ماه 88 انجام گرفت و آثار و نتایج ارزشمندی از نظر تقویت روابط علمی و دانشگاهی میان دو کشور ومعرفی چهره واقعی ایران امروز به جامعه دانشگاهی به دنبال داشت . از این رو رایزنی بر آن شد تا در نشستی با حضور تنی چند از برجسته ترین استادانی که در سفر مزبور حضور داشته اند ، دستاوردها و نتایج آن را بررسی نماید .

در این نشست که روز چهار شنبه دوم اردیبهشت ماه جاری برابر با بیست و دوم آوریل 2009 در محل رایزنی فرهنگی برگزار گردید ، نخست دکتر خضری رایزن فرهنگی ضمن خوشامد گوئی ابراز امیدواری کرد که این سفر دستاوردهای قابل قبول و مفیدی برای آنان داشته و رضایتشان را تامین کرده باشد.

رایزن فرهنگی در ادامه اظهار داشت : بی شک این سفر در نوع خود اقدامی ابتکاری بود و در همین راستا لازم می دانم که از پرفسور بلاسکز که از مدتها پیش برای انجام آن تلاش می کرد و طی مکاتبات و نشستهائی از واپسین روزهای سال گذشته مراحل و چگونگی پیشرفت کار را دنبال می نمود، سپاسگزاری نمایم .

خضری با اشاره به استقبال مسئولان ایرانی از طرح دیدگاهها و نظرات استادان در باره بهبود این گونه برنامه ها گفت : بی شک نظرات و پیشنهاد های استادان و فرهیختگانی چون شما ، ما و مسئو لان کشور را در برنامه ریزی های بهتر و مطلوب تر یاری خواهد داد . از این رو با آغوش باز پذیرای مشاهدات، برداشتها ودیدگاههای شما و انتقال آن به مراجع ذیربط هستیم .

سپس هر یک از استادان حاضر به شرح ذیل به  بیان دیدگاهها و مشاهدات خود پرداختند:             

نخست پرفسور" خوسه ماریا بلاسکز" استادبرجسته تاریخ باستان دانشگاه کمپلوتنسه مادرید ضمن اشاره به سفرهایی متعدد خود به ایران اظهار داشت:   وضع ایران امروز در مقایسه با آنچه در سفرهای پیشین دیدم ، از جهات بسیار از جمله وضع راه ها بهبود یافته است و هنگام ورود به فرودگاه بر خلاف سالهای گذشته از بازرسیهای پلیس و بررسی چمدانها که بسیار آزار دهنده و وقت گیر بود، اثری نبود و  اکنون تنها با بررسی ومهر کردن پاسپورتها  که عرف کاری پلیس امنیت در تمام فرودگاههای دنیا است ،کار به سادگی وسهولت انجام می شود . ودر حالی که در سالهای پیش حتی راجع به اینکه آیا نوارکاست همراه دارید یا نه ؟ مورد پرسش قرار گرفتیم . اما این بار نحوه  برخورد و نظارت پلیس در فرودگاه بسیار غافلگیر کننده و جالب بود. وی گفت؛ به نظر می رسدکه این به خاطر اعتماد و اقتدار کشور شما در کنترل امور و تامین امنیت است . موضوعی که مورد تاکید و تایید دیگر همراهان ما نیز قرار گرفت .  علاوه بر این رونق صنعت گردشگری درسال های اخیر نیز می تواند یکی از دلایل حائز اهمیت در این امور باشد.  من این بار با دسته های متعدد گردشگران اعم از اروپائی و آمریکائی در شهرهای مختلف ایران برخورد کردم .

پرفسور بلاسکز با اشاره به اهمیت و جایگاه ایران در صنعت گردشگری گفت : موضوعات و مشکلات کوچکی بر سر راه توسعه این صنعت وجود دارد که باید مسئولان امر با برنامه ریزی مناسب آنها را بر طرف سازند . از آن جمله مسأله و نوع پوشش زنان خارجی است که بهتر است چاره ای برای آن اندیشیده شود.  گرچه نه من و نه هیچ کس دیگر با اصل این موضوع برای مسلمانان مخالفتی نداریم بویژه در اماکن دینی و مذهبی که رعایت حجاب کامل از سوی هر کسی از جمله غیر مسلمانان لازم است . با اینهمه سخت گیریها در برخی مکان های دیگر همواره مشکلاتی به دنبال داشته است .

پرفسور بلاسکز در پایان سخنانش خود را از شیفتگان ایران مخصوصا ایران مدرن امروزی معرفی کرد و اذعان داشت که شروع جنگ ایران وعراق در سالهای اخیر و تحرکات آمریکا یی ها فقط بر سر ثروتهای نفتی منطقه و اقدامی  برای تضعیف قدرت ایران بوده که از قطب های مهم سیاسی و اقتصادی  منطقه بوده و هست .

  

 "بلاسکز" در پاسخ به دعوت آقای خضری برای شرکت در سومین نشست  ایران شناسان اسپانیایی ضمن استقبال و ابراز علاقه افزود که دنیا خواهان شناسایی  ایران دیروز و امروز است و من به شخصه هم چون گذشته آماده هر گونه همکاری در این زمینه هستم .                                                                 

 سپس"پرفسورخایمه آلوار"استاد برجسته تاریخ دانشگاه کارلوس سوم  ضمن تایید نظرات آقای بلاسکز گفت: برنامه ریزی سفر بسیار خوب و ماهرانه بود و راهنماهای تور نیز بسیارمسلط بر کار و حرفه خود بودند.پرفسور آلوار با اشاره به سابقه و تاریخ کهن ایران گفت : به عنوان یک متخصص در تاریخ ایران معتقدم که ظرفیت و توان کشور شما در تمامی عرصه ها بیش از آن است که تاکنون نشان داده شده است . شما باید از امکانات گسترده و نعمت های خداداد کشورتان بهتر از آنچه که هست ، بهره برداری کنید . برای من باعث شگفتی و تاسف است که کشوری با این عظمت و شکوه تاریخی و فرهنگی برای بسیاری از مردم بویژه نسل های جدید ناشناخته مانده و یا بیشتر به عنوان میدان دار موضوعات سیاسی شناخته می شود . حال آنکه ایران دنیای  وسیعی از فرهنگ ، هنر و آثار فرهنگی است که باید راههای معرفی و شناسائی بیشتر و بهتر آن را برنامه ریزی کنید .  ایشان نیز از دعوت آقای خضری برای حضور در سومین همایش ایران شناسان اسپانیایی استقبال کرد وآمادگی خود را برای جلب همکاری کامل دپارتمان تاریخ دانشگاه کارلوس سوم با رایزنی فرهنگی اعلام نمود.                          

در ادامه این دیدار"پرفسور خوان ایگناسیو آراگونس"  استاد روانشناسی اجتماعی ، دانشگاه کمپلوتنسه گفت: پس از20 سال برای بار دوم  به ایران سفر کردم . اما در سفراخیر تغییرات و پیشرفت هایی که در ایران به وقوع پیوسته بود برایم بسیار جالب توجه ، خوشحال کننده و در عین حال حیرت آور بود. به گونه ای که می توان گفت که ایران مدرن امروز با ایران 20 سال پیش قابل مقایسه نیست . به واقع این حجم تغییر و پیشرفت در کلیه زمینه ها اعم از راه، راه آهن،  امنیت و تکنولوژی قابل تحسین است .             

وی در ادامه گفت : این همه دگرگونی را می توان  "معجزه ایران" لقب داد.  همان طور که تمامی پیشرفت ها و تحولات مثبتی که در اسپانیا در دهه های اخیر تحقق یافته است نیز "معجزه اسپانیا"خوانده می شود.                                                                 

پرفسور "آراگونس" ضمن طرح تجربه شخصی خود که به واسطه معاشرت با دوستان ایرانی اش کسب کرده، متذکر شد که ایرانیان همواره از  اینکه با اعراب اشتباه گرفته می شوند، ناراحتند و همیشه بر این تفاوت پا فشاری می نمایند . با وجود این دولت مردان و دست اندر کاران امر هنوز نتوانسته اند این تفاوت ها و ویژگی ها را به دنیا عرضه کنند و ایرانیان را با همه تفاوتهایی که با اعراب دارند به جهانیان بشناسانند و سیاست های مناسب و کارآمدی برای معرفی فرهنگ ایرانی با شاخص های خاص آن به جهانیان اتخاذ نمایند. حال آنکه چنین امری هیچ مغایرتی با روابط مسالمت آمیز ایران و اعراب منطقه ندارد.                                                                                       

  ایشان نیز با تایید سخنان و نقطه نظر ات پرفسور بلاسکز افزود،  سفر به ایران برای خارجیها بی دغدغه تر از قبل شده چراکه جامعه ایرانی پذیرای خوبی برای خارجی ها شده است ودر یک کلام می توان گفت که : ایران در کلیه زمینه ها  به سوی پیشرفت و جهانی شدن گام برداشته است.                                     

 آنگاه آقای "داوید سلار" روزنامه نگار و مورخ اسپانیایی دربیان دیدگاههای خود اظهار داشت : بسیاری از آثار علمی استادان حاضر را در مورد تاریخ و تمدن های کهن و معاصر ایران مطالعه کرده و مطالعات گسترده ای در باره تاریخ معاصر ایران از جمله دوران پهلوی، ماجرای مصدق وانقلاب اسلامی ایران داشته ام با این همه هیچگاه تصور درستی در باره این کشور نداشتم . در واقع این سفر چنین فرصتی را برایم فراهم ساخت. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : سفر به ایران و دیدار از آثار تاریخی و میراث فرهنگی این کشور برایم بسیار غافلگیر کننده و جالب بود. چرا که از تغییرات و تحولات اخیر ایران در کلیه زمینه ها بی اطلاع بودم. به عقیده من ایران از سرویسهای خبری و اطلاع رسانی کافی و مناسب برخوردار نیست .  همین امر باعث شده تا ایران واقعی از چشم جهانیان دور و غیر قابل تصویر بماند. با توجه به تبلیغات منفی و نامناسبی که در حال حاضرتوسط رسانه های دنیا بر ضدّ ایران به مخاطبان عرضه می شود ، حضور مقتدرانه  ایران برای شناسایی چهره واقعی خود به جهانیان لازم و ضروری است.

    به گفته وی ایرانیان  مردمی آرام ، صلح جو و مهمان نوازند و به رغم آنکه آشنائی چندانی با زبانهای بیگانه ندارند، در صدد ایجاد ارتباط با خارجیان و جهانگردان هستند و احساسات خود را به هر شیوه ممکن بیان می دارند.  چنانکه در یکی از بازدید هایمان در  باغ فین کاشان با گروهی از دختران دانش آموز که به همراه معلم خود برای بازدید آمده بودند مواجه شدیم، شادابی و نشاطی که در جمع آنان دیدم، بیانگر خوشبختی و آرامشی بود که در زندگی ازآن برخوردار بودند . آنان با لطافت و معصومیت خاصی احساسات خود را نسبت به ما ابراز داشتند .  از دیدگاه این روزنامه نگار برجسته اسپانیائی، ایران از امنیت ملی و اجتماعی با لایی برخوردار است و حضور پلیس و گشت های بازرسی در خیابان ها نا محسوس و بسیار طبیعی و معقول بود.

در پایان  این دیدار رایزن فرهنگی ایران ضمن تقدیر از همکاری صمیمانه استادان در بیان دیدگاهها و مشاهدات خود از سفر به کشورمان  ، اظهار داشت: رایزنی فرهنگی با اغتنام فرصت بیانات و دیدگاههای شما را جمع بندی کرده و به مراجع ذیربط انتقال خواهد داد.

        خضری با اشاره به برخی از فعالیت های رایزنی در سال گذشته گفت: رایزنی فرهنگی با هدف معرفی چهره راستین ایران ، اسلام و تشیع در سال گذشته چندین جلد کتاب منتشر کرد که دو کتاب ایران شناسی 1 و اسلام شیعی از آن جمله است. امید واریم این دو کتاب که با همکاری و همراهی صاحبنظران ونهادهای فرهنگی ودانشگاهی اسپانیا منتشر شده بتواند تا حدودی این وظیفه سنگین را ایفاء نماید . وی در پایان ابراز امیدواری کرد که رایزنی فرهنگی ایران در اسپانیا در  ادامه این راه از همکاری استادان و پژوهشگران دانشگاههای این کشور بویژه در ارائه مقالات ، مشارکت در همایش های علمی و فرهنگی وفراهم کردن زمینه ها وافق های جدید همکاری بیش از پیش بهره مند گردد.  

                                                      رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مادرید

                                                          3اردیبهشت 1388 برابر 23 آوریل 2009

+ نوشته شده در  جمعه 1388/04/05ساعت 15:34  توسط منشی گروه اینترنتی استاد گندمکار  | 

  سخنرانی ریاست سازمان در چهاردهمین نشست بین المللی برلین

مشاور رييس جمهور در چهاردهمین نشست بین المللی برلین با تاكيد براين كه بدون اخلاق    نمي توان آزادي و حقوق بشر را تضمين کرد،گفت: اگر عقلانيت، معنويت و عدالت درجهان حاکم باشد ريشه هاي سرکوب و بي عدالتي از بين رفته و دليلي براي جنگ باقي نمي ماند.

 

در چهاردهمین نشست بین المللی برلین در سال 2009  با موضوع "مسووليت در قبال خدا و انسانها" که از تاریخ 28 تا 29 خرداد ماه 88 در شهر برلین برگزار شد، دكتر مهدي مصطفوي رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در سخنرانی خود درجمع حاضران در این همایش بین المللی اظهار داشت: بي عدالتي موجب جنگ و خشونت مي شود و براي ايجاد صلح در دنيا بايد با اين معضل مبارزه کرد.

 

دکتر مصطفوي در ادامه سخنان خود افزود: صلح جزيي از نيازهاي اصولي و ايده الهي بشريت است که از برجسته ترين اهداف پيامبران نيز محسوب مي شود. اگر عقلانيت ، معنويت و عدالت درجهان حاکم باشند ريشه هاي سرکوب و بي عدالتي از بين رفته و دليلي براي جنگ باقي نمي ماند.

 

وي نيازهاي واقعي مردم را اخلاق و معنويت توصيف کرد و ادامه داد: بدون اخلاق و معنويت که از آموزه هاي پيامبران است نمي توان آزادي و حقوق بشر را تضمين کرد. به گفته وي، تقويت اعتقاد مردم و تشويق آنان به رعايت عدالت از آموزه هاي پيامبران است.

 

مشاور رييس جمهوري اسلامي ايران با اشاره به ريشه هاي بي عدالتي گفت: مهمترين عوامل تاثيرگذار بر ايجاد و تشديد بي عدالتي در جهان داراي ريشه هاي فرهنگي، اقتصادي - مالي و تاريخي و سياسي است.

 

 

به گفته وي در بعد فرهنگي محدود کردن زندگي به امور دنيوي و ناديده گرفتن زندگي بعد از مرگ موجب گرايش انسان به قدرت و دنيا دوستي مي شود.

 

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در باره ريشه هاي اقتصادي - مالي بي عدالتي نيز گفت: يکي از مشهود ترين مستندات در اين زمينه، نابرابري اقتصادي و تبعيض در حيطه قوانين اقتصادي و تجارتي در سطح بين المللي است. اين عامل موجب مي شود که امکانات مالي و اقتصادي بطور عادلانه پخش نشود.

 

وي اظهار کرد: خيلي از کشورها، سازمانها و ملتهاي دنيا اين عوامل را به عنوان دلايل بي عدالتي در جهان می نگرند و فقر خودشان را در اين مي بينند که ديگران در دنياي غرب ثروت و دارايي زيادي انباشته اند.

 

دکتر مصطفوي گفت: اعتراض به اين وضعيت فقط به کشورهاي در حال توسعه محدود نشده و تظاهرات در کشورهاي غربي و اعتراضات توده اي عليه جنگ و حمايت از آفريقا و مخالفت با قوانين اقتصادي نابرابر در سرتاسر جهان از آن جمله هستند.

 

ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه افزود: تحميل تعهدات غيرقابل قبول در آزادسازي تعرفه هاي صنعتي در کشورهاي در حال توسعه و توسعه نيافته و ناعدالتي در حمايت از بخش کشاورزي در کشورهاي ثروتمند نيز جزو بي عدالتي هايي است که در مقابل کشورهاي در حال توسعه عمدتا اسلامي صورت مي گيرد.

 

وي گفت: به همين دليل، برخي کشورها و گروهها معتقدند که فقر تاريخي و عقب ماندگي آنها به روابط ناعادلانه اقتصادي و سياسي با بعضي از کشورها مربوط مي شود.

مشاور رييس جمهوري ادامه داد: کشورهاي فقير خواستار تغيير سياست و برنامه هاي سازمانهايي مانند بانک جهاني و صندوق بين المللي پول بوده و معتقدند که اين ناعدالتي ها نه فقط بدن و جسم انسانها بلکه روح و هويت آنان را نيز نابود مي کند.

 

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي درباره ريشه هاي تاريخي بي عدالتي به عواملي مانند عقب ماندگي سياسي و اقتصادي و اجتماعي در کشورهاي مختلف اشاره کرد و در رابطه با ريشه هاي سياسي آن گفت: در دنياي جديد رفتار کشورهاي بزرگ و سازمان هايي مانند سازمان ملل، اتحاديه اروپا، سازمان تجارت جهاني، بانک جهاني و صندوق بين المللي پول به يک نقش تعيين کننده در آماده کردن روابط بين دولت ها تبديل شده است.

 

 

وي با طرح اين سوال که آيا نبايد بعضي ازکشورها به دليل وجود حق وتو در سازمان ملل احساس بي عدالتي کنند، اظهار کرد: وقتي يک کشور تمام قطعنامه هاي سازمان ملل را ناديده مي گيرد و با هيچ واکنشي نيز مواجه نمي شود، بي اعتمادي در بين ملتها و گروههاي سياسي و قومي و مذهبي را به دنبال دارد.

 

دکتر مصطفوي به ناعدالتي ها در رفتار با دنياي اسلام بويژه در رابطه با جنايت ها در فلسطين، عراق و افغانستان اشاره کرد و گفت: بي عدالتي سياسي برخي کشورها در ملت ها سوء ظن ايجاد مي کند و موجب کاهش امنيت جهاني و تشديد مناقشات سياسي مي شود.

 

 

 

وي راههاي خروج از اين وضعيت را کوشش براي کم کردن بي عدالتي در مراکز بحراني دانست و گفت: اين مهم تنها با کوشش هاي جهاني و فراگير بدست مي آيد.

 

شایان ذکر است در چهاردهمين کنگره بين المللي برلين که به همت بنیاد «ارزش های بنیانی و تفاهم میان جوامع ملل»و با همیاری مجلس فدرال آلمان برگزار شد، صدها شخصیت فرهنگی، مذهبی و سیاسی از دهها کشور جهان ضمن حضور در این اجلاس به ایراد سخنرانی و شرکت در جلسات بحث و تبادل نظر پیرامون «مسئولیت انسانی در برابر خداوند تبارک و تعالی»پرداختند.

 

گفتنی است هدف از برگزاری این اجلاس بین المللی دوسالانه جستجوی راه حل های عقلانی جهت تعمیق مسئولیت انسانی در برابر خداوند و بهبود شرایط جوامع بشری است.

 

منبع خبر: رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران - برلين
+ نوشته شده در  جمعه 1388/04/05ساعت 15:29  توسط منشی گروه اینترنتی استاد گندمکار  | 

همایش مراسم نكوداشت «لويی ماسينيون»، اسلام‌شناس فرانسوی



«مراسم بزرگداشت "لويی ماسينيون"، اسلام‌شناس و ايران‌شناس بزرگ فرانسوی، دیروز درتالار امیر المومنین مرکز دايرة‌المعارف بزرگ اسلامی (مرکز همایش های ایرانی و اسلامی)برگزار شد
این مراسم با سخنرانی آقایان کاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی - سفیر فرانسه - پرفسورشارل هانری دوفوشه‌كور استاد ادبيات فارسی دانشگاه سوربون و مترجم ديوان حافظ به زبان فرانسه - احسان نراقی- غلام ‌رضا اعوانی و بهمن نامور مطلق و حضور آقایان سيد مصطفي محقق داماد، محمد گلبن، معصومي همداني، آزيتا همپارتيان، علي دهباشي، اصغر محمدخاني، محمدجواد حجتي كرماني ، سید صادق سجادی، کیانوش کیانی هفت لنگ و جمعي از علاقه‌مندان به لويي ماسينيون برگزار شد.
در ابتداي اين نشست، سيدكاظم موسوي بجنوردي، درباره اين بزرگداشت گفت: بي‌گمان پاسداشت كوشش‌هاي دانشمنداني در شرق و غرب كه لابه‌لاي غبار زمان غوطه مي‌خوردند و اجزاي ناپيداي تاريخ ما را مي‌يابند و به هم مي‌پيوندند وظيفه همه ماست. حقيقت آن است كه ما در مطالعات ايراني و اسلامي، خودمان را بايد مديون دانشمنداني بدانيم كه در تحقيقات ايران و اسلام‌شناسانه خود شيوه‌هاي نو در پيش گرفته‌اند و ديدگاه‌هاي تازه گشودند. متون ناپيدا و فراموش شده را يافتند و به شيوه استادانه منتشر كردند.
ماسينيون دانشمندي نامور بود كه در واقع بنيان‌گذار مطالعات تصوف ايراني و اسلامي است. تحقيقات او هنوز جزو معتبرترين تحقيقات اسلام‌شناسي است. كتاب «سلمان پاك» او روايتي جذاب است. آثار ماسينيون متفكرانه و مفيدند. او سي و پنج سال رياست كرسي جامعه‌شناسي اسلامي را در كلژدوفرانس بر عهده داشت.
وی همچنين در ادامه اظهاركرد: ياد كردن از افرادی همچون ماسينيون برای محققان جوان مفيد خواهد بود زيرا او همواره جانب بی‌طرفی را در تحقيقات لحاظ می‌كرد
همچنين پروفسور شارل هانري دو فوشه كور، اصل برجستگي آثار لويي ماسينيون را مبتني بر استواري ساخت و همبستگي عناصر دانست و تصريح كرد: در اين‌باره نكاتي چند به چشم مي‌خورد. ماسينيون در زمينه‌ي كشفيات مانند دانشمندان نام‌دار به خاستگاه دامنه‌ي پژوهش خود علاقه زيادي داشت؛ يعني مبداء تصوف.
لويي ماسينيون در شاهكارش - «قتل حلاج؛ شهيد عرفان اسلام» - تاريخ مبداء تصوف را در دست داده است و مي‌توان گفت ماسينيون با اين اثر بي‌همتا، شالوده‌ي‌ِ كليه تحقيقات را در تاريخ تصوف ريخت.
دو فوشه كور ديگر دليل استواري اثر لويي ماسينيون را دقت وي در انتخاب حد و مرز دامنه‌ي پژوهشش ذكر كرد و گفت: برخلاف پيشينيان، خود او فكر كرد و نشان داد كه اسلوب تحقيقي و تحقيق درباره‌ي نفوذ اديان غير از اسلام، در پژوهش مبداء تصوف بي‌مورد است.
او با بيان اين مطلب كه به نظر ماسينيون، تازگي واژگان خاص تصوف پديده‌اي چشم‌گير است، اذعان كرد: ماسينيون معتقد بود اصل اين واژگان، جز قرآن كريم، چيز ديگري نيست؛ قرآن كريم سرچشمه‌ي اصلي واژگان تصوف است و آن واژگان حامل معنويتي جديدند.
او همچنين با اشاره به كتاب «مبادي واژه‌نامه‌ي خاص عرفان اسلامي» يادآور شد: آثار ماسينيون در تاريخ‌نويسي عبرتي مهم است‌، و راهي جديد را ترسيم كرده است.
در پايان اين مراسم، بهمن نامور مطلق، معاون رئيس فرهنگستان هنر، گفت: پس از گذشت چند دهه از درگذشت ماسينون مي‌توان او را از جانب‌هاي مختلف نقد كرد. من سعي مي‌كنم او را از ديدگاه بينامتني و بنياشخصيتي بررسي كنم.
وي افزود: در ميان شاگردان ماسينيون به علي شريعتي اشاره‌اي نشد و من مي‌خواهم بگويم كه شريعتي يكي از شاگردان اين اسلام‌شناس بزرگ بود. ارتباط ماسينون، كربن و ايران نيز يك ارتباط متقابل بوده است. متن‌هاي ماسينيون به چهار دسته تقسيم مي‌شوند: همانندي، پيوستگي، گسستگي و وارونگي.
لويی ماسينيون يكی از اسلام‌شناسان بزرگ معاصر است كه در دوران اخير «منصور حلاج» و «سلمان» را برای ما معرفی كرد. وی در اواخر عمر تحقيقات نيمه‌تمامی را درباره شخصيت عظيم «فاطمه الزهرا» انجام می‌داد و دكتر شريعتی در نگارش اثر ارزشمند «فاطمه، فاطمه است» از تحقيقات ماسينيون بسيار تاثير گرفته بود و خود نيز در ميان آثارش بارها براين نكته تاكيد كرده است.
«اين همايش از سوی دايره‌المعارف بزرگ اسلامی و انجمن دوستی ايران و فرانسه ومجله بخارا با همكاری موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران و انجمن ايران شناسی فرانسه برگزارشد.»
در زیر عکسهای از این مراسم آمده است























منبع: دایره المعارف بزرگ اسلامی
+ نوشته شده در  شنبه 1388/02/12ساعت 22:9  توسط منشی گروه اینترنتی استاد گندمکار  | 

پژوهشكده بين المللي نور وابسته به معاونت پژوهش مركز جهاني علوم اسلامي پائيز 1387 همايش بين المللي غرب شناسي را برگزار مي كند. علاقه مندان مي توانند در موضوعات و محورهاي ذيل مقالات خود را به دبيرخانه اين همايش واقع در قم، بلوار امين، سه راه سالاريه، جامعه العلوم الاسلاميه، پژوهشكده بين المللي نور ارسال نمايند:

كليات غرب شناسي
مفهوم شناسي

• چيستي تاريخي و جغرافيايي غرب
• چيستي فرهنگ غرب
• مفهوم غرب در عصر جهاني شدن
• چيستي مدرنيته

ضرورت غرب شناسي

• تأثير گذاري تمدن غربي بر اجتماع و فرهنگ مسلمانان
• رقابت فكري و فرهنگي غرب با اسلام
• تهاجم فرهنگي غرب، ابعاد و پيامدها

مطالعات غرب شناسي
غرب شناسي در غرب

• شخصيت ها و جريان هاي عمده غربي منتقد غرب شناسي ـ اجتماعي
• شخصيت ها و جريان هاي عمده غربي منتقد غرب فكري ـ فرهنگي
• شخصيت ها و جريان هاي عمده غربي منتقد غرب عملي ـ تكنولوژي

غرب شناسي در ميان مسلمانان

• غرب در ديدگاه امام خميني (ره)
• غرب در ديدگاه مقام معظم رهبري
• غرب از نگاه انديشمندان ايراني (احمد فرديد، شريعتي، آل احمد و ...)
• غرب از نگاه انديشمندان عرب (سيد قطب، حسن حنفي، طه جابر العلواني و ...)
• غرب از نگاه انديشمندان شبه قاره (مير سيد احمدخان، ابوالعلاء مودودي، مريم جميله و ...)
• غرب از نگاه انديشمندان مسلمان جنوب شرق آسيا (دكتر العطاس و ...)
• مراكز مطالعات غرب شناسي در كشورهاي اسلامي

مسلمانان و تمدن غربي

• مسلمانان و استعمار
• مسلمانان و علم غربي
• مسلمانان و فرهنگ غربي
• دستاوردهاي مثبت و منفي غرب براي مسلمانان
• انقلاب اسلامي ايران و غرب
• مسأله رژيم غاصب صهيونيستي ميان مسلمانان و غرب
• غرب و مسلمانان پس از 11سپتامبر

مباني و عناصر تمدن غربي
مباني معرفتي تمدن غربي

• مباني هستي شناسانه تمدن غربي
• مباني انسان شناسانه تمدن غربي
• مباني معرفت شناسانه تمدن غربي
• مباني روش شناسانه تمدن غربي

مؤلفه هاي سازنده تمدن غربي

• پروتستانيزم و تمدن غربي
• علم و تكنولوژي و تمدن غربي
• نقش استعمار در ساخت تمدن غربي
• نظام سرمايه داري و تمدن غربي
• تبليغات و رسانه ها و ارتباطات و تمدن غربي

علم و دين در تمدن غربي
علوم جديد و تمدن غربي

• تعارض هاي علم و دين در غرب
• غرب و عقل و عقلانيت
• سكولاريزم علمي در غرب

اديان و غرب

• تعامل غرب با مسيحيت
• تعامل غرب با آيين يهود
• تعامل غرب با اسلام
• غرب و اديان شرقي
• دين و دولت در غرب
• دين و پست مدرنيسم

چالش هاي و چشم انداز تمدن غربي
چالش هاي تمدن غربي

• غرب و چالش هاي اجتماعي
• غرب و چالش هاي فرهنگي
• غرب و چالش هاي بين المللي
• بحران اخلاق و معنويت در غرب
• بحران ماشينيزم در غرب

آينده تمدن غربي

• پيدايش معنويت هاي نوظهور در غرب
• پست مدرنيسم و تمدن غربي
• تمدن هاي شرقي و جايگاه آنها در آينده جهان
• چشم انداز تعامل تمدن اسلامي و تمدن غربي در آينده بشريت
• ديدگاه هاي متفاوت پيرامون آينده غرب

قابل ذكر است علاقه مندان مي توانند عناويني غير از موارد ياد شده با تصويب كميته علمي انتخاب كنند .
آثار و مقالات حداقل 30 صفحه 250 كلمه اي ارائه گردد.
چكيده مقالات مي بايست تا تاريخ 15 اسفند 1386 به دبيرخانه ارسال گردد.
تلفن: 2133360 فكس: 2133333
WEST@QOMICIS.COM
WWW.Qomicis.ir/west

+ نوشته شده در  سه شنبه 1387/01/20ساعت 1:7  توسط منشی گروه اینترنتی استاد گندمکار  | 

همایش 3 هزار سال تعامل فرهنگی تاریخی ایران و هند در جريان برگزاري هفته فرهنگي ايران در هند برگزار مي شود.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ،محمدرضا ميرزايي، مسوول خانه فرهنگ ايران در بمبئي با اعلام اين مطلب  گفت : هفته فرهنگی ایران از 11 تا 18 دی ماه به مدت یک هفته با همكاري سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ،رايزني فرهنگي كشورمان در دهلي نو وخانه فرهنگ ايران در بمبئي  در هند برگزار خواهد شد.
مسوول خانه فرهنگ ايران در بمبئي در ادامه ، برگزاري نمایشگاه عکس معماری و باغ ایرانی، برگزاری نمایشگاه لباس اقوام، برگزاری نمایشگاه کتاب، برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی، نمایشگاه جاذبه‌های میراث‌ فرهنگی، پرفورمنس، اجرای موسیقی از جمله برنامه هاي اين هفته فرهنگي عنوان كرد.
ميرزايي افزود در روز اول این هفته مرکز ایران‌شناسی دانشگاه جامعه ملیه‌الاسلامیه با حضور "اسفندیار رحیم مشایی "معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، مقامات هندی و سفیر ایران و نماينده فرهنگي ايران در هندوستان  افتتاح می‌شود.
مسوول خانه فرهنگ ايران در بمبئي اضافه كرد برگزاري  همایش" 3 هزار سال تعامل فرهنگی تاریخی مشترک ایران و هند" ، دیدار با انجمن دوستی دو کشور، برگزاری مراسم شب ایرانی در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران و اهدای لوح به خادمان، اجرای موسیقی ، نقالی و شاهنامه‌خوانی از دیگر برنامه‌هایی است که قرار است در روز دوم هفته فرهنگی ایران برگزار شود.
ميرزايي گفت بازدید از دانشگاه علیگر هندوستان در روز سوم هفته فرهنگی برنامه دیگری است که در بازدید از دانشگاه علیگر قرار است اولین کار گروه همکاری‌های پژوهشی بین دانشگاه علیلگر و پژوهشگاه سازمان با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی و سخنرانی وی افتتاح شود.
محمدرضا ميرزايي، مسوول خانه فرهنگ ايران در بمبئي  در پايان تاكيد كرد :همچنین در این روز عملیات مرمت عمارت مرکز مطالعات ایران در علیگر شروع خواهد شد و برنامه‌های تفریحی، هنری و فرهنگی این هفته در روزهای پنجم، ششم و هفتم در دهلی نو ادامه خواهد یافت.ع.م.ت/

+ نوشته شده در  سه شنبه 1386/09/13ساعت 13:20  توسط منشی گروه اینترنتی استاد گندمکار  |